avion.2

AVION MÁ VŠE, CO MÁ SPRÁVNÁ KAVÁRNA MÍT. AŽ NA TU KÁVU

Kavárna Avion stojí na samé hranici mezi Českým Těšínem a Cieszynem a má úžasnou historii. Za druhé světové války kavárnu zbourali nacisté a budova, která vyrostla na jejím místě, patří mezi skvosty.

Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

A ani uvnitř se kouzlo nerozplyne – je tady poměrně velký, ale skvěle členěný prostor, posedět se dá v pohodlných lenoškách nebo u stolků, v rohu stojí klavír, na stojanech takový výběr českých i polských periodik, že by se leckterá trafika styděla…

Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

Pobíhají tady studentky zřejmě z hotelové školy, je na nich vidět jistá nervozita, ale je to tak milé, jak se snaží se naučit donést a nerozlít, objednat a nic nesplést.

Za pultem je zřejmě mistrová a vydává pokyny, kolik cukrů je třeba dát ke kávě, jak co objednávat a tak dále, takže holčiny kmitají po prostoru a je tu útulno a milo. K tomu na stěně texty písní, třeba od Jarka Nohavici…

Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

Jsme mírně nervózní, protože Avion patří k těm kavárnám, kde není kvůli vysokému pultu dobře vidět na kávovar a práci obsluhy s kávou. Co jsem však postřehla dobře, je klasická chyba – neodpuštění vody.

Bodová stupnice

  • 1 bod – Tohle se nepovedlo
  • 2 body – Není to úplný propadák
  • 3 body – Neurazí, ale ani ničím nepřekvapí
  • 4 body – Skoro dokonalé, ale…
  • 5 bodů – Wow!!!
Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

Objednáváme si tedy espresso a cappuccino – tahle dvojice nám dělá společnost při všech testech. Na těchto dvou nápojích lze poznat, jak pracuje obsluha a co o kávě ví.

Slovníček pojmů

Crema – pěna na espressu, má v ideálním případě mít „tygrování“ v odstínech tmavší a světlé hnědé barvy. Když pěnu odsunete lžičkou, vrátí se zpět a znovu pokryje hladinu šálku.
Objem – u espressa by měl být objem kávy od 25 do 35 mililitrů.
Extrakce – laicky řečeno – doba, po kterou teče espresso z páky kávovaru – ideální je dvacet až třicet sekund.
Pěna cappuccina – jde o mikropěnu krémové struktury o výšce zhruba jeden centimetr, správně jen po okraj šálku, ne kopec na něm.
Latte art – snaha o vytvoření obrazce v pěně cappuccina.

Bohužel místo espressa jsem dostala ristretto, tedy ještě menší kávu, než jakou jsem požadovala. Crema mi ihned mizela a stávala se průsvitnou. Co do chuti, tak mě vůbec neoslovila. Hořkost se mi v ústech nepříjemně držela, jako když si zalijete přepálenou kávu na českého turka.

Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

Cappuccino vidělo metodu latte art jen z velké dálky. Po důkladnějším pohledu nám bylo zřejmé, že pěna byla naházena do šálku lžičkou. I teplota našlehaného mléka se nepovedla. Horké až na spálení jazyka. Chuť cappuccina byla však překvapivě poměrně vyrovnaná a lepší než v řadě jiných kaváren.

Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

Závěr – Kavárna s úžasnou atmosférou by si zasloužila i špičkovou kávu, jakkoli chápeme, že při provozu, v němž se učí čtyři studentky, se může leccos nestihnout. Ale kde jinde by se měli studenti naučit, jak se dělá poctivé kafe?

Doporučení – Pokud dokážete odpustit slabší kvalitu kávy a máte rádi klidné lenošení s čerstvými novinami a pohled na cvrkot venku, pak je Avion váš podnik. Za pozornost stojí také neobvykle nízké ceny kávy. A co nás dorazilo? Za karafu s vodou a citronem jsme platili celkem tři koruny – to za ten citron…

Foto: Jaroslav Baďura, Magazín PATRIOT

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *